21 lipca (niedziela) o godz. 16.00 zapraszamy serdecznie na koncert  Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego w kościele opactwa w Tyńcu. 

Wstęp: 1 zł 

Wykonawcy:

Polski Narodowy Chór Młodzieżowy

Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent

Bob Chilcott – dyrygent

Program:

  1. H.M. Górecki – Totus Tuus op. 60
  2. Prauliņš – Missa Rigensis
  3. Chilcott – Nova! Nova!
  4. Britten – Hymn to St Ceciliaop. 27
  5. Chilcott – Marriage to my Lady Poverty
  6. Albright – Chichester Mass
  7. Chilcott – Thou, My Love, Art Fair

 

Polski Narodowy Chór Młodzieżowy (PNChM) to projekt artystyczno-edukacyjny skierowany do śpiewającej młodzieży między 18. a 26. rokiem życia: do uczniów i studentów wydziałów wokalnych szkół i akademii muzycznych oraz do najlepszych śpiewaków polskich chórów. Jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a prowadzony przez Narodowe Forum Muzyki. Powstał w 2013 r. jako niezależny dwumodułowy projekt szkoleniowy dla śpiewaków i dyrygentów. Od 2015 r. jest częścią projektu Akademia Chóralna.

Każda edycja PNChM obejmuje dwie sesje (7–10 dni) poświęcone określonemu tematowi. W ramach poszczególnych sesji odbywają się próby kwartetowe, sekcyjne oraz tutti, a także indywidualne lekcje śpiewu, wykłady i warsztaty, które są prowadzone przez specjalistów w danych dziedzinach. Wszystkie te działania wieńczy koncert, podczas którego młodzież może zaprezentować efekty swojej pracy. Zawsze jedna z sesji edukacyjnych jest poświęcona muzyce a cappella, a druga – pracy nad dziełem wokalno-instrumentalnym, przygotowywanym wraz z profesjonalną orkiestrą. Cechą charakterystyczną projektu jest zapraszanie do współpracy każdorazowo innych dyrygentów gościnnych i nauczycieli śpiewu z Polski i zagranicy. Młodzież ma dzięki temu możliwość pracy z największymi autorytetami muzycznymi. W trakcie każdej edycji młodzi ludzie biorą również udział w projektach stricte koncertowych. Dzięki temu wykorzystują w praktyce wiedzę zdobytą podczas sesji PNChM i uczą się samodzielnie przygotowywać do wykonania koncertu, a tym samym mają okazją sprawdzić się w profesjonalnym świecie muzycznym. Niewątpliwym walorem projektu jest jego ogólnopolski zasięg – zarówno jeśli chodzi o rekrutację młodych artystów, jak i miejsca koncertów i sesji.

W dotychczasowych edycjach młodzież pracowała pod batutą takich dyrygentów, jak Paul McCreesh, Jacek Kaspszyk, Andrzej Kosendiak, Benjamin Bayl, Jacek Sykulski, Werner Pfaff, Benjamin Shwartz, Christoph Poppen, Roger Treece, Marcin Tomczak, Bartosz Michałowski, Jacek Kraszewski czy Marcin Wawruk.

Nad przygotowaniem wokalnym śpiewaków czuwali: Katarzyna Oleś-Blacha, Agnieszka Rehlis, Ewa Vesin, Anna Lubańska, Jarosław Bręk, Marta Brzezińska, Nicholas Mulroy, Marek Bałata, Karolina Pasierbska, Sissy Handler (MisSiss), Anna Mikołajczyk, Ewa Marciniec, Derek Welton, Tom Williams, Eamonn Dougan, Robert Nakoneczny, Richard Bannan, Dominic Peckham, Tori Longdon, Joanna Tomlinson, Robert Evans, Henryk Böhm, Fulvio Bettini, Elizabeth Irvine, Joanna Zawartko i Rebecca Lodge, a wykłady prowadzili m.in. Jan Miodek, Marek Dyżewski, Marta Kierska-Witczak, Jolanta Szybalska-Matczak, Bartłomiej Madejski, Artur Tworek, Małgorzata Pawłowska, Olga Ksenicz, Tomasz Sztonyk, Małgorzata Szeptycka, Anna Krotoska, Małgorzata Szczerbowska, Joanna Misiek-Zbierska, Ryszard Daniel Golianek, Bogusław Bednarek, Małgorzata Rudnicka, Cezary Morawski, Mikołaj Rykowski, Roger Treece  , Marek Bałata, Natalia Stawicka, Bartłomiej Barwinek oraz Olaf Krysowski.

W ciągu sześciu edycji chór wystąpił w takich miastach, jak Kraków, Wrocław, Poznań, Rzeszów, Katowice, Warszawa, Białystok, Łódź, Gdańsk, Malbork, Olsztyn, Lublin, Sandomierz, Radom, Zielona Góra, Gorzów Wielkopolski (Polska), Lizbona (Portugalia), Ostrawa (Czechy), Berlin, Kolonia (Niemcy)  , a także wziął udział w prestiżowych festiwalach Wratislavia Cantans, Singing Europe oraz Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena.

W tym roku sesja letnia Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego poświęcona jest tematowi przemijania. Do przemyśleń zachęcają nie tylko utwory, poświęcone tematom sakralnym i filozoficznym, ale także wspaniałe obiekty, w których odbywają się koncerty –  miejsca zakorzenione w naszej historii i skłaniające do refleksji nad upływającym czasem: Sanktuarium na Jasnej Górze, Kopalnia Soli „Wieliczka” i Opactwo Tynieckie.