Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Muzyka w Starym Krakowie – Ensemble Organum

23 sierpnia (niedziela) o godz. 16.00 zapraszamy na koncert ENSEMBLE ORGANUM     

w opactwie Benedyktynów w Tyńcu w ramach festiwalu Muzyka w Starym Krakowie

Bilety: ceny biletów: 45 zł m. zarezerwowane, 35 zł norm., 25 zł ulg.

Do nabycia: http://www.mwsk.eu/mwsk_2015_bilety.htm

Za dodatkową opłatą 25 zł rejs do Tyńca statkiem “Helena” o godz. 13.00 (tylko w jedną stronę).

ENSEMBLE ORGANUM     

Jean Christophe Candau

Jérôme Casalonga

Jean Etienne Langianni

Marcel Pérès

Antoine Sicot

Frédéric Tavernier

Marcel Pérès  kierownictwo artystyczne

W programie:

Nieznane oblicze Renesansu

Sztuka ornamentacji

Śpiew bizantyjski, śpiew renesansu, śpiew korsykański

LAETA DEVOTE Franciszkański rękopis z Korsyki (koniec XVI w.)

OFFICIUM: ALLELUIA, ORTUS CONCLUSUS Śpiew mozarabski, Toledo (koniec xv w.)

GLORIA IN EXCELSIS DEO

BENEDICTUS ES Hymn trzech młodzieńców w piecu ognistym

PSALLENDO: IN OMNEM TERRAM EXIVIT SONUS EORUM

EPISTOŁA ŚW. PAWŁA Śpiew bizantyjski Recytacja ekfonetyczna po grecku

LE SETTE GALERE Śpiew korsykański, opowieść o zatonięciu 7 galer płynących z Barcelony do Genui (połowa XVI w.) Tradycja ustna

ALLELUIA: VIDEANT PAUPERES Śpiew mozarabski, Toledo (koniec xv w.)

POCZĄTEK EWANGELII ŚW. JANA Tradycja rzymska

OI TA CHÈROUVIM (HYMN CHERUBINÓW) Śpiew bizantyjski (XVI w.)

PASCHALIS ADMIRABILIS Franciszkański rękopis z Korsyki (koniec XVI w.)

L’ALCUDINA Oryginalna monodia bukoliczna ze wsi Zicavo TANTUM ERGO Franciszkański rękopis z Korsyki (koniec XVI w.)

Zespół ORGANUM obchodzi trzydziestą pierwszą rocznicę swojej działalności. Wydarzenia związane z trzydziestoleciem grupy rozpoczęły się w roku 2012 i potrwają do 2015, czyli do 33. rocznicy istnienia zespołu. Różne wydarzenia, zaplanowane na te 4 lata mają na celu podsumowanie działalności zespołu i zwrócenie uwagi na punkty zwrotne w jego historii, które sprawiły, że stał się pionierem w poszerzaniu horyzontów  muzycznych:

  • Pojmowanie muzyki dawnej z perspektywy długoterminowej.
  • Czerpanie z historii sztuki, z historii społeczeństw i narodowości.
  • Rozpoznawanie w dziełach sztuki elementów, które miały wpływ na współczesną kulturę.

Założony w 1982 roku w Opactwie Sénanque, od 1984 r. do 2000 r. zespół gościł w Fundacji Royaumont, gdzie Marcel Pérès założył CERIMM (Europejskie Centrum Badań nad Muzyką Średniowieczną), a od 2001 został przeniesiony do Opactwa Moissac, gdzie powstała nowa jednostka badawcza – CIRMA (Centrum Badań nad Muzyką Dawną). Poza przyjemnością obcowania z muzyką, program badań nastawiony jest na interdyscyplinarność, by poszerzyć pole badań i pokazać, że muzyka jest uprzywilejowanym narzędziem odzwierciedlania historii ludzkości. W ten sposób, zespół pragnie odkrywać na nowo muzykę dawną i konfrontować ją z bieżącymi trendami socjokulturowymi. Ensemble Organum jako jeden z pierwszych zespołów we Francji zajął się repertuarem, który miał wpływ na rozwój muzyki w Europie od VI wieku. Liczne koncerty i spektakle – ponad 1000 w Europie, Ameryce i na Bliskim Wschodzie, nagranie ponad 40 płyt, z których większość zdobyła prestiżowe nagrody: Diapason d’or, Classical Awards, Choc de l’année du Monde de la Musique, jak i częste występy w radiu i telewizji sprawiły, że Organum Ensemble odegrało ważną rolę we wskrzeszaniu muzyki dawnej. Z czasem, zespół Organum zbudował prawdziwą historię świętego śpiewu i, poprzez ten śpiew, historię trendów religijnych, które łączą w pewną całość różne cywilizacje, które wyrosły w basenie Morza Śródziemnego i rozprzestrzeniły się na wschód i zachód Europy.