TYNIKE IKRA  – nowe rozwiązanie techniczne

modularny system mocowania roślin ciętych i sposób aranżowania kompozycji florystycznych

23 marca 2012 został zgłoszony do Urzędu Patentowego RP nowy sprzęt do osadzania ciętych roślin w naczyniach, o różnych kształtach i rozmiarach – także w naczyniach wysokich – i urząd potwierdził przyjęcie zgłoszenia.

Nowy sprzęt, który otrzymał nazwę rynkową tynike ikra, może z powodzeniem zastąpić drogi, a ostatnio niedostępny w Polsce w sprzedaży bezpośredniej – japoński kenzan (ciężka podstawa metalowa z osadzonymi pionowo ostrymi szpilkami).

Kenzan japoński jest sprzętem względnie trwałym. Szpilki kenzanu rdzewieją po starciu ich ochronnej warstwy. Poza tym, szpilki wyginane przy osadzaniu gałęzi, potem prostowane do po-nownego użytku – z czasem się wyłamują. Utrzymanie kenzanu w czystości jest również kłopotliwe, bo wymaga usuwania resztek roślin spomiędzy gęsto osadzonych igieł.

Nowy sprzęt może zastąpić także powszechnie stosowaną we florystyce gąbkę do kwiatów, która jest jednorazowa (używana powtórnie tylko szybciej niszczy nowe kwiaty), łatwo pęka przy osadzaniu cięższych pędów w bliskim sąsiedztwie, jest źle tolerowana przez gałęzie i kwiaty o zdrewniałych łodygach, a wyrzucana po większych dekoracjach zajmuje sporą część śmietnika.

Trudno na gąbce o wysokości 2 cm i średnicy 5,5 cm zbudować stabilną kompozycję z 3–5 elementów, dodatkowo z asymetrycznym rozłożeniem ich wagi.

Tynike ikra opiera się na kilkunastu stałych modułach, które można:

  • łączyć ze sobą obok, powiększając ich powierzchnię użytkową do wielkości potrzebnej w konkretnym naczyniu i do budowy zaplanowanej kompozycji;
  • łączyć warstwowo w naczyniu głębszym, uzyskując odpowiednio dużą, sztywną i stabilną konstrukcję;
  • osadzać moduły na ukośnych ściankach naczyń, bez konieczności trzymania się środka naczynia – dzięki zróżnicowaniu poziomów (moduły wsuwane);
  • budować w konstrukcje ażurowe (z większymi wolnymi polami), do osadzania  roślin o różnych grubościach i ustawianych pod różnymi kątami;
  • wykorzystać do uzbrojenia naczyń wysokich;
  • odpowiednio dobrać do specyficznego materiału (irysy, mieczyki – przekrój eliptyczny – moduły ikra 11 (S), ikra 5c; calla, strelicja – grube łodygi – moduły 2 grupy: mixy).

Sprzęt jest bezpieczny (nie ma ostrych szpilek), dlatego pracę nad prostszą ikebaną – czy szerzej, nad kompozycjami florystycznymi – można zaczynać już z dziećmi szkolnymi.

Dzięki trwałości – cały sprzęt jest wykonany ze stali nierdzewnej – moduły można wykorzystać do uzbrojenia naczyń, wybierając zestaw najbardziej praktyczny (najczęściej stosowany do budowy ulubionych kompozycji), który jednak może być łatwo przebudowany w przypadku zmienionych potrzeb.

Cenna jest łatwość utrzymania modułów w czystości.

Do osadzania roślin w modułach używa się technik typowych dla nageire (w ikebanie – kompo-zycje budowane w wysokich naczyniach). Ułatwia to początkującym uczniom przejście do pracy nad kompozycjami w wysokich naczyniach.

Odpowiednio dobrane moduły do naczyń wysokich, zastępują tradycyjne kubari, z reguły czaso-chłonne w wykonaniu.

Moduły odsłonięte prezentują się w naczyniach bardzo estetycznie. W razie potrzeby zawsze można je ukryć, podobnie jak japońskie kenzany, samym materiałem roślinnym albo kamyczkami różnej wielkości, akcentując naturalny charakter całej kompozycji.

Pliki przygotowane w formacie pdf pozwolą zainteresowanym wynalazkiem lepiej poznać sprzęt
i jego możliwości. Ułatwią także wybór odpowiednich modułów do naczyń i kreatywnych kompozycji.

Hieronim St. Kreis OSB, autor projektu

Zapraszamy wszystkich sympatyków tynieckiej ikebany i florystów do zapoznania się z nowym sprzętem i jego możliwościami.

Ikra – modularny system mocowania (pobierz):

1. Instrukcja obsługi

2. Ceny i układ kompletów

3. Elementy kompletów

4. Konstrukcje

5. Kilka rad

 

Zamówienia  na moduły TYNIKE IKRA można składać w sklepie wydawnictwa TYNIEC

 

Autor projektu:

———————————————————————————————————————————————

 Hieronim StO. Hieronim St. Kreis OSB – urodził się w Krośnie. Profes tyniecki od roku 1983. Studiował teologię w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie; święcenia kapłańskie przyjął w roku 1989. Od roku 1990 pracuje nad zastosowaniem ikebany w liturgii. W latach 1990–2005 realizował dekoracje kwiatowe w kościele. Opublikował następujące pozycje: podręcznik ikebany liturgicznej. Kwiaty w kościele. Tajemnice układania (tomy 1– 3b), Święta Rodzina z Nazaretu. Medytacje biblijne, Nowe życie. Rekolekcje weekendowe z ikebaną, cz.1 oraz tomiki wierszy: Strumień żółtego piasku, Jak leci, Co się stało, Przed Ikoną, Kołonotatnik, Msza z kolędą.
—————————————————————————————————————————————