Zarys tematu

Warsztaty kaligrafii – uncjała

W ten weekend współautorka podręcznika do kaligrafii „Piękna Litera” zaprasza na warsztaty kaligrafii, na których zapoznacie się z pismem uncjalnym.

Uncjała jest typem pisma kodeksowego majuskulnego, które wodzi się z Rzymskiej Kapitały (eleganckiej). Na powstanie tego pisma miało wpływ kilka czynników: zmiana materiału pisarskiego i jednocześnie narzędzi. Dopóki pisano na papirusie za pomocą trzcinki łatwiej było na włóknach karty kreślić kanciaste litery kapitały. Kiedy zaczęto pisać na pergaminie jego gładkość i elastyczność pióra ptasiego skłaniała skrybę do kreślenia liter o kształtach lżejszych, zdradzających tendencje do zaokrąglania linii prostych i łamań. Tak powstało bardziej potoczne pismo tzw. kurrenta kapitalna, która wprowadza do pisma łacińskiego dwa elementy: element okrągłości i element systemu czteroliniowego czyli minuskulny. Element uncjalny, który objawił się w skłonności do zaokrąglania prostych i łamanych pod kątem prostym trzonków liter kapitały wprowadził do majuskuły szereg liter o formach okrągłych. Pismo nie zatracił przez to formy maju skulnej, choć kilka liter zaczerpnęło z formującej się jednocześnie minuskuły.

Najstarsze ślady pisma uncjalnego pochodzą już z III wieku i zachowały się w kamieniu (inskrypcje z  pół. Afryki) ale niewątpliwie pismo to było typowo książkowym przeznaczonym do miękkiego materiału. Pierwsze dochowane przykłady uncjały książkowej pochodzą z IV wieku, są więc współczesne najdawniejszym zabytkom pisanym kapitałą, nad którą już w V wieku uncjała zyskuje przewagę. Jej upowszechnienie zbiegło się w czasie z oficjalnym przyjęciem chrześcijaństwa przez Cesarstwo. Stała się ulubionym pismem kodeksów biblijnych. Kodeksów uncjalnych o treściach chrześcijańskich jest tak wiele, że niektórzy paleografowie nazywają uncjałę pismem chrześcijańskim w przeciwieństwie do pogańskiej kapitały.

Od końca VIII wieku uncjała powoli wychodzi z użycia, ustępując miejsca minuskule karolińskiej. Nie zarzucono jej jednak zupełnie,  dzięki swojej dekoracyjnej  formie utrzymała się w nagłówkach i inicjałach, zwłaszcza w tekstach kościelnych.

Adresaci

Osoby, które fascynuje piękno średniowiecznej dekoracji książki rękopiśmiennej; bez względu na wiek oraz doświadczenie plastyczne.

Prowadzący:

——————————————————————————————————————————————
barbara bodziony małeBarbara Bodziony

– absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz francuskiego Wyższego Instytutu Europejskiego Iluminacji i Manuskryptów. Jej zafascynowanie średniowieczem zaczęło się jeszcze w czasie studiów historii sztuki. Jednak to dzięki szkole we Francji odkryła w praktyce techniki, jakimi posługiwali się średniowieczni skrybowie i iluminatorzy.

——————————————————————————————————————————————

O. Wojciech Wójtowicz OSB – benedyktyn, kantor, pasjonat chorału i prefekt gości. Ukończył teologię w Kolegium Ojców Dominikanów w Krakowie. W tynieckim klasztorze od 2004 roku.

——————————————————————————————————————————

 

Terminy

Pozostałe terminy:

Rozpoczęcie:  godz. 17.30, zakończenie:  godz. 13.30

Koszt udziału wraz z materiałami:

250,00 zł + opłata za pobyt

STRONA DOMU GOŚCI – zobacz ceny i rodzaje pokojów

Istnieje możliwość tańszych noclegów w cenie 40 zł od osoby za noc ze śniadaniem w pokojach wieloosobowych (łazienki na korytarzu)

Zapisz się:

tel. (12) 688 5 450, rezerwacje@jg.benedyktyni.com

Rezerwacji prosimy dokonywać od poniedziałku do piątku w godzinach:

8:00 – 16:00

KLIKNIJ ABY PRZECZYTAĆ INFORMACJE O TYCH WARSZTATACH NA NASZYM BLOGU