Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Festiwal Rękopisów w opactwie tynieckim

Przez wieki w skryptoriach klasztornych mnisi pieczołowicie przepisywali księgi przekazując nam spuściznę swojej epoki, jak i antyku. W wielu klasztornych skryptoriach praca ta trwała nieustannie, aż do epoki, kiedy stopniowo ręczne pisanie zastąpił druk. Klasztor tyniecki był pierwszym w Polsce, który to zapomniane rzemiosło zarówno kaligrafii jak i iluminatorstwa przywołał na nowo do istnienia, dzięki prowadzonym przez Barbarę Bodziony nieustannie od 10 lat warsztatom Skryptorium. Dzięki temu, ta przerwana tradycja znów zagościła w murach opactwa.

W roku 2018 chcemy przypomnieć wkład  mniszych skryptoriów do kultury europejskiej poprzez organizację roku Księgi w opactwie tynieckim..

Z tej okazji zapraszamy na wyjątkowy Festiwal Rękopisów w terminie od 17 do 22 lipca 2018 roku.

Szczególnie zapraszamy wszystkich uczestników warsztatów kaligrafii i iluminacji w opactwie tynieckim w latach 2008-2018, a było ich wielu!

Zapraszamy również początkujących w tematyce kaligrafii i iluminacji. KLIKNIJ

Na ten tydzień przygotowaliśmy specjalny program. Każdy w nim coś znajdzie dla siebie, zarówno osoby zaawansowane jak i zupełnie początkujące:

WARSZTATY – Przede wszystkim zapraszamy na bogaty program warsztatowy. Oprócz warsztatów iluminatorstwa, które poprowadzi Barbara Bodziony czekają nas spotkania z innymi zaproszonymi mistrzami. Warsztaty w czasie festiwalu rękopisów poprowadzą:

BARBARA BODZIONY – warsztaty iluminatorstwa

BEATRICE BALLOY (francuska iluminatorka) – warsztat pozłotnictwa i pergaminu purpurowego

DOMINIQUE LESAFFRE –  catronage – warsztaty introligatorskie z tworzenia małej formy: piórnik na narzędzia etc.

EWA LANDOWSKA – warsztat kaligrafii średniowiecznej

KAMIL BACHMIŃSKI – atramentologia –warsztat z warzenia atramentów

Poznaj sekrety alchemików! Na zajęciach z atramentologii wypróbujemy kilka tradycyjnych przepisów na atramenty i tusze z różnych epok – od starożytnego Egiptu po XIX wiek. Będziemy też mogli porównać właściwości naszych produktów kaligrafując i kopiując średniowieczne rysunki. Prócz tego poznamy odpowiedzi na palące pytania takie jak „czym różni się atrament od tuszu?” albo „czy da się uwarzyć atrament z gwoździa?”. Na koniec zajęć, każdy uczestnik otrzyma zestaw buteleczek z wykonanymi przez siebie atramentami.

KAMIL BACHMIŃSKI – wstęp do kaligrafii średniowiecznej 

„Wstęp do kaligrafii średniowiecznej” to warsztaty przygotowane z myślą o początkujących — zarówno tych, którzy dali się już oczarować sztuce kaligrafii ale nie mieli dotąd okazji (lub odwagi) by samemu chwycić za pióro, jak i tych, którym to rzemiosło jest zupełnie obce. Zaczniemy zatem od najbardziej podstawowych pojęć i technik, by, na przykładzie wczesnośredniowiecznego pisma uncjalnego, poznać warsztat pracy średniowiecznego skryby. Zajęcia poprowadzi Kamil Bachmiński, który na co dzień zajmuje się kaligrafią średniowieczną w Atelier Landowska & Bodziony.

KINGA BOCHENEK – wstęp do iluminatorstwa (warsztaty dla początkujących)

Zajęcia wprowadzające w rzemiosło iluminatora – rzemieślnika, który w rękopisach pracował barwą. Iluminatorzy dekorowali stronice rękopiśmiennych ksiąg inicjałami, wielobarwnymi bordiurami i samodzielnymi miniaturami. Na zajęciach zapoznacie się z techniką iluminacji – dowiecie się jak iluminator przygotowywał swój warsztat pracy: spoiwo do wymieszania z pigmentami, pióro do rysowania, pergamin. Nauczycie się nakładania barw.  Następnie krok po kroku wykonacie kopię pięknego inicjału romańskiego.

Oficyna Peryferia – warsztat marblingu połączony z wykonaniem teczki na prace

Marbling to unikalna technika zdobienia papieru, stosowana od wieków w introligatortwie i nie tylko. W Turcji – ebru, w Ameryce marbling, w Japonii – suminagashi, a w Polsce – marmoryzowanie papieru. To wszystko techniki zdobienia papieru, których cechą wspólną jest wykorzystanie fizycznych właściwości wody. Naturalne, ręcznie robione farby nanoszone są w niewielkich ilościach na powierzchnię wody. Tworzą obraz, który przenoszony jest na papier w formie jednorazowej odbitki.

WYKŁADY: Magdalena Łanuszka

WYSTAWA : Wystawa obejmować będzie prace kaligraficzne oraz miniatury, które powstały w czasie kilkudziesięciu warsztatów przeprowadzonych w latach 2008 -20018 w czasie warsztatów skryptorium prowadzonych przez  Barbarę Bodziony

UROCZYSTA KOLACJA w sobotę  połączona ze slajdowiskiem – przegląd warsztatów tynieckich i tego co się na nich działo  w ciągu tych 10 lat,  wspólne świętowanie!

PROGRAM FESTIWALU (kliknij)

GALERIA ZDJĘĆ (kliknij)

Koszt udziału: 500 zł brutto (obejmuje udział we wszystkich wydarzeniach festiwalowych)

UWAGA: pierwszeństwo zapisu mają osoby biorące udział w całym festiwalu od wtorku do soboty. Zapisy trwają do końca kwietnia. Od maja w miarę wolnych miejsc będzie możliwość zapisywania się na poszczególne dni warsztatowe.

Zgłoszenia na warsztaty, jedynie przez FORMULARZ (kliknij)

Na każdym warsztacie jest ograniczona ilość miejsc, obowiązuje kolejność zgłoszeń. W razie braku wolnych miejsc na wybranych przez Państwo warsztatach będziemy informować o możliwych alternatywach. W przypadku braku wystarczającej ilości chętnych na warsztat zastrzegamy możliwość odwołania konkretnych warsztatów.

UWAGA: brak wolnych miejsch na warsztatach Ewy Landowskiej i Beatrice Balloy 

Możliwość rezerwacji noclegów w Domu Gości w specjalnej festiwalowych cenach (dotyczy tylko udziału w całym festiwalu, krótsze pobyty według cennika warsztatów i rekolekcji)

Cena festiwalowe (cena za pokój ze śniadaniem)

Komfort (nowa część, łazienki w pokojach) 1 os. –  120 zł./ 2 os. – 180 zł./ 3 os. – 210 zł./ 4 os. – 240 zł.

Standard (stara część, łazienki na korytarzu) 1 os. – 65 zł./ 2 os. – 110 zł./ 3 os. – 135 zł./ Standard Plus 2 os. – 160 zł./pokój

Rezerwacja noclegów: tel. 12 688 5450 (w godz. 8.00-16.00), mail: rezerwacje@jg.benedyktyni.com

Informacje o pokojach i cenach przy krótszym pobycie:

http://domgosci.benedyktyni.com/pokoje/

Organizatorzy: 

Szkoła Kaligrafi i Iluminacji Barbary Bodziony 

Fundacja Chronić Dobro 

Wydarzenie jest objęte patronatem Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego